Monday, February 21, 2011

Pelajar tidak dibenarkan membawa telefon bimbit?

Denda pelajar bawa telefon - PIBGN


KUALA LUMPUR 20 Feb. - Pelajar yang didapati membawa telefon bimbit ke sekolah wajar dikenakan denda bagi memastikan larangan membawa alat komunikasi tersebut dipatuhi.

Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof. Madya Datuk Dr. Mohamad Ali Hassan berkata, hukuman denda dalam bentuk wang itu diyakini dapat memberi pengajaran yang lebih berkesan kepada pelajar-pelajar ingkar.

Ini kerana, menurut beliau, hukuman merampas telefon bimbit seperti yang dilaksanakan sekarang dilihat kurang mendidik tambahan pula pelajar dibenarkan menuntut kembali hak mereka itu apabila tiba hujung tahun.

"Justeru saya berharap kerajaan dapat menimbangkan cadangan PIBGN agar denda sekurang-kurangnya RM5 sehari dikenakan terhadap pelajar-pelajar yang masih berdegil membawa telefon bimbit ke sekolah.

"Saya yakin dengan adanya hukuman lebih tegas ini dapat mengurangkan dan setidak-tidaknya mengawal penggunaan telefon bimbit di kalangan pelajar sekolah yang semakin berleluasa kini," katanya ketika dihubungi di sini baru-baru ini.

Tambah Mohamad Ali, hukuman denda itu sama sekali tidak bertujuan untuk membeban atau memudaratkan pelajar apatah lagi menidakkan hak seseorang terhadap kemajuan teknologi.

"Kalau sehari mungkin mereka mampu bayar. Tapi kalau setiap hari didenda pasti lama-kelamaan mereka akan berhenti membawa alat telekomunikasi tersebut.

"Malah, secara tidak langsung, wang hasil denda itu juga boleh digunakan kembali oleh pihak sekolah dalam urusan kebajikan dan pembangunan institusi tersebut," katanya.

Dalam pada itu, beliau turut menggesa pihak sekolah khususnya guru-guru agar lebih bertanggungjawab dan telus dalam membuat tindakan terhadap pelajar dan jangan hanya memandang 'sebelah mata' kesalahan mereka.

sumber: utusan malaysia online..

No comments:

Post a Comment